Takuupolitiikka
Takuu tarkoittaa, että sinulla on aina oikeus hyvään tuotteeseen. Jos tuote on viallinen, sinulla on oikeus ilmaiseen korjaukseen, uuteen tuotteeseen tai hyvitykseen. Alankomaissa (jossa sijaitsemme) ei ole lakisääteistä takuuaikaa. Tämä johtuu siitä, että jotkin tuotteet kestävät pidempään kuin toiset.
Onko tuotteen ongelma oma vikasi? Silloin sinulla ei ole oikeutta ilmaiseen korjaukseen, uuteen tuotteeseen tai hyvitykseen. Käytitkö tuotetta normaalisti, mutta se vain kului loppuun? Silloin sinulla ei myöskään ole oikeutta ilmaiseen korjaukseen.
Mikä on hyvä tuote?
Tuotetta pitäisi pystyä käyttämään tietyn ajan ilman ongelmia. Se, kuinka kauan tuotteen pitäisi kestää, riippuu siitä, mistä tuotteesta on kyse. Esimerkiksi pesukoneen käyttöikä on pidempi kuin lasten kenkäparin.
Mitä voit odottaa tuotteelta, riippuu:
- myyjältä tai mainonnassa annetut tiedot (esimerkiksi jos myyjä sanoo kellon olevan vedenpitävä, sinun on voitava uida sen kanssa);
- tuotemerkki;
- hinta;
- onko tuote uusi vai käytetty.
Jos ostat jotain myynnissä, sinulla on myös oikeus hyvään tuotteeseen.
Milloin tuote ei ole hyvä?
- Tuote on viallinen, jos:se on epätäydellinen;
- se on vahingoittunut;
- se on rikki tai ei toimi oikein;
- et voi tehdä sillä sitä, mitä myyjä tai valmistaja on sanonut.
Todistustaakka viallisen tuotteen tapauksessa
Jos tuotteessa on jotain vikaa 6 kuukauden kuluessa ostopäivästä, myyjän on todistettava, että se on sinun syytäsi. Esimerkiksi osoittamalla, että et käyttänyt tuotetta oikein. Hajoaako tuote 6 kuukauden tai useamman kuukauden kuluttua? Silloin sinun on todistettava, että tämä ei ole sinun vikasi vaan vika on tuotteessa.
Valmistajan takuu
Valmistajan tai myyjän takuu on lisäys lakisääteiseen takuuseen, joka sinulla jo on. Tämä lisätakuu on voimassa tietyn ajan, esimerkiksi yhden vuoden. Jos tuote hajoaa 6 kuukauden kuluttua ostopäivästä, mutta takuun voimassaoloaikana, sinun ei tarvitse todistaa, että vika ei ole sinun syytäsi. Takuutodistuksessa ilmoitetaan, mihin olet oikeutettu ja minkä ajanjakson ajan.
Huomautus: jos tuotteessa on ongelmia, myyjän on tarjottava ratkaisu, ei valmistajan.
Ongelmia tuotteen kanssa?
Onko tuotteesi rikki? Ota sitten yhteyttä meihin, niin korjaamme sen kanssasi mahdollisimman pian.